Apartman v Chicagu
Apartman se nachází v jednom z dvojčat slavných výškových
budov na Lake Shore Drive v Chicagu jejichž autorem je Ludwig Mies van
der Rohe. Tyto dvě výškvé budovy z roku 1951 byly první
apartmanové domy postavené technologií ocel-sklo,tedy ocelový montovaný
skelet,obložený celoprosklenými panely.Tím se docílilo ,že obvodové
stěny všech apartmanů jsou prosklené systémem podlaha-strop,což
prostorům dodává neskutečnou noblesu a výhled. Obě věže, tvarem
absolutně čistých vertikálních kubusů, tyčící se na břehu jezera
Michigan, jsou identického rozměru 19,5×32,5×82,0m
o 25 poschodích sv.v.2,55m plus přízemí sv.v.5,2m. Přízemí
lemuje po obvodu podloubí s travertinovou dlažbou,střední část
tvoří skleněný vstupní vestibul s travertinovou podlahou
i obkladem vnitřních zdí.V každém vestibulu jsou kromě
pamětní desky původní křesla Barcelona a skleněné křížové stolky.
Původně byly v jednom z domů jen samé třiložnicové
apartmany,zatímco v druhém jen jednoložnicové. Postupem času však
došlo ke značným úpravám dispozic vzájemným propojováním více
apartmanů, i stavebním úpravám uvnitř. K dnešnímu dni tak
zůstalo pouze cca 13% apartmanů v původním stavu z roku 1951.
Dům je dnes chráněnou památkou, a žádné změny v exterieru nejsou
povoleny.
Předmětný apartman je jednoložnicového typu.Tvoří ho vstupní
prostor s vestavěnou skříní s posuvnými dveřmi, kuchyňka,
krásný obývací prostor, předsíňka se vstupem do koupelny s WC,
umyvadlem a napříč umístěnou vanou a ložnice s vestavěnou
skříní. Obvodová stěna ložnice a obývacího prostoru jsou
celoprosklené, větrání umožňuje důmyslná ventilačka ve spodní
třetině každé skleněné plochy. Apartman byl již v minulosti upraven
(bohužel nikoliv ku prospěchu).
Zadáním a současně obrovskou výzvou bylo navrhnout zcela nové
dispoziční řešení apartmanu a veškeré vnitřní vybavení tak, aby
prostor znovuzískal obrovskou noblesu, kterou dle mého názoru měl
v době realizace, ale kterou postupným dotvářením a ne úplným
pochopením práce Ludwiga Mies v.d. Roheho postupně ztratil.
Hlavním krokem navržené přestavby je uvolnění dispozice a rozvinutí
potenciálu prostoru v plné šíři. To zahrnuje odstranění
vestavěných skříní po pravé straně vstupního prostoru,dále
odstranění takřka celé příčky oddělující kuchyňský kout od obytné
části, dále odstranění celé příčky vymezující ložnici a prostor
před lázní, odstranění vestavěných skříní mezi ložnicí a lázní a
příčky s dveřmi do lázně.
Znovurozšířená vstupní část postupně graduje v šířce přes
kuchyňský kout do obytného prostoru. Integritu všech prostor do jednoho
celku (open plan) podtrhuje jednotná litá stěrka světle béžové barvy ve
všech prostorech apartmanu, lázně nevyjímaje. Veškerý dřevěný nábytek
a obklad stěn je navržen z dřeviny English brown oak. Zádveří tvoří
dvojice botníkových skříněk v tmavě modrém matném laku,
vertikální pás zrcadla a trojice věšáků.Otevřený kuchyňský kout
tvoří dřevěné spodní i horní skříňky, pracovní deska
z černého corianu osvětlená bodovými světly a obklad stěny světle
šedou skleněnou mozaikou. Kuchyňský kout funkčně odděluje od obytné
části barový pult s dvojicí barových židlí čalouněných hladkou
kůží lososové barvy. Nad pultem je zavěšena dvojice osvětlovacích
válců z opálového skla.
Vlastní obytný prostor se úpravou evidentně „nadýchnul“
do všech stran. Ve výklenku mezi pilíři je zavěšen čtyřdílný
side-board nad sofou z režné látky tmavě béžového odstínu
v kombinaci s dřevěnou horní plochou, skleněný cross-table a
dvojice křesel Barcelona ve stejné kůži jako barové židle jsou od
M.v.d.Rohe stejně jako bufet u dělicí paravánové stěny opatřené
tmavě modrým nátěrem. Strohost prostoru zjemňuje kůže zebry na podlaze.
Skleněné osvětlovací válce nad stolkem jsou opět z opálového skla.
Ložnici, opticky oddělenou od obytného prostoru jen paravánovou
stěnou v jejíž horní ploše je zabudováno lineární osvětlení,
tvoří Brno chair v červené kůži od M.v.d.Rohe, skleněný stolek,
dvojlůžko s nočními stolky v kombinaci tmavě béžové režné
látky a dřeva a skříňová stěna s posuvnými dveřmi, z nichž
střední díl je přístupný jak z ložnice, tak z lázně. Na
paravánové stěně jsou zavěšeny reprodukce od Lászlo Moholy Nagy.
Lázeň úpravou získala zcela jinou dimenzi. Byla odstraněna příliš
hmotná vana, namísto toho je navržen subtilní skleněný sprchový kout
v horizontálně páskovaném designu, vedle umístěno závěsné WC ,
před sprchou tvarově čisté umyvadlo šířky 80cm s horizontálním
zrcadlovým pásem. Zadní stěna lázně je obložena obkladem v šedé
barvě čtvercového formátu, levá stěna potom skleněnou mozaikou taktéž
v šedé barvě a pravá stěna je dřevěná z E.b.oak. Do boku
krajní skříně jsou integrovány posuvné dveře lázně. Osvětlení
lázně je čtveřicí bodových světel.
Cílem této naší práce byla snaha, aby i interier předmětného
apartmanu v sobě nesl onen Genius loci, který se nezpochybnitelně
šíří celou stavbou, a který ji vtiskl vyjímečný architekt Ludwig Mies
van der Rohe(1886–1969).